"Als het CD&V menens is, moet ze maar met ons in zee gaan"

Kitir nodigt Beke uit voor wisselmeerderheid over meerwaardebelasting

Zondag 23 april 2017 —

Woensdagavond zette de voorzitter van N-VA bij ‘Van Gils en gasten’ de deur op een kier voor een rechtvaardige meerwaardebelasting. Nog geen etmaal later sloeg eerst N-VA zelf en vervolgens ook coalitiepartner Open VLD diezelfde deur keihard dicht. “Mocht het Wouter Beke menens zijn, en zijn partij écht werk wil maken van een eerlijke fiscaliteit, dan kunnen ze daarvoor bij de oppositie terecht”, zegt fractieleider voor sp.a Meryame Kitir. “Ik nodig Wouter Beke uit voor een wisselmeerderheid om het wetsvoorstel over de meerwaardebelasting te stemmen in het parlement. Zo krijgt de bevolking alsnog waar ze recht op heeft: een eerlijke fiscale bijdrage van de grote vermogens in dit land.”

De praatjes van N-VA over de invoering van een eerlijke meerwaardebelasting bleken kort na het interview al gauw loos. Minister Peeters werd donderdagochtend nog even in de waan gelaten, maar tegen de middag was de belasting op meerwaarden voor de zoveelste keer afgeschoten.  “Het is duidelijk dat deze regering de 1 procent rijksten in dit land niet wil laten bijdragen. Maar cd&v hoeft daarom het voorstel voor een meerwaardebelasting nog niet definitief te begraven. sp.a nodigt Wouter Beke en zijn partij uit voor een wisselmeerderheid. “Meer nog. We werkten al een voorstel voor de invoering van een meerwaardebelasting uit dat zo gestemd kan worden”, zegt Kitir.

Ons land kent in vergelijking met de buurlanden relatief lage belastingen op kapitaal. Zo is België in vergelijking met de OESO-landen een van de weinige landen waar geen belasting wordt geheven op meerwaarden op aandelen. Daartegenover staat dat de belastingplichtige zwaar wordt belast op arbeid. Duitsland heeft een belasting op meerwaarden enkele jaren geleden ingevoerd, zonder dat het concurrentievermogen daaronder te lijden heeft gehad. Het argument dat een dergelijke belasting de investeerders zou wegjagen, houdt geen steek aangezien, op heel weinig uitzonderingen na, alle OESO-landen dergelijke meerwaarden belasten. Zo past Duitsland een belastingtarief toe van 26,38 %, Frankrijk 38 %, Zweden 30% en de Verenigde Staten 28,7 %.

“Deze regering neemt telkens opnieuw maatregelen die enkel de gezinnen raken: extra taksen, verhoogde facturen op ondermeer water en elektriciteit, maar een bijdrage van de grote vermogens staat daar nooit tegenover”, zegt Kitir. “Nochtans is de roep naar een meer eerlijke bijdrage van de grote vermogens in dit land groot.” sp.a werkte daarom samen met PS een wetsvoorstel uit om de belastingdruk te verschuiven door meer inkomsten te halen uit kapitaal en minder uit arbeid. “Ons voorstel ligt klaar. Waar wacht je nog op, Wouter Beke? Of is het ook jullie enkel te doen om holle woorden in plaats van daden?”, besluit Kitir.