Commissievoorzitter Van der Maelen niet onder de indruk door dagvaarding Chodiev

Woensdag 24 mei 2017 —

Dirk Van der Maelen, Kamerlid voor sp.a en voorzitter van de onderzoekscommissie Minnelijke Schikking, zou vandaag een dagvaarding ontvangen van de rechtbank van Oudenaarde, zo laat een van de advocaten van Patok Chodiev weten in de krant l’Echo.

“De advocaat maakt een vergissing. De onderzoekscommissie is geen rechtbank. En ik ben al helemaal geen rechter”, zegt Van der Maelen. “De onderzoekscommissie is een politiek orgaan. En voor de leden van de commissie geldt de ‘freedom of speech’. Ik ga die niet laten inperken door advocaten en al zeker niet door een Oezbeeks miljardair.  Dit is een poging tot intimidatie. Laten we rustig doorgaan met ons werk en  boven spitten wat moet boven gespit worden. Zelfs al is dat vervelend voor meneer Chodiev.”

Door de versnelde invoering van de afkoopwet in 2011 kon de miljardair Patok Chodiev op het nippertje zijn straf ontlopen.  De commissie onderzoekt onder meer of de versnelling van de wet er op zijn vraag is gekomen. “We doen geen onderzoek naar de persoon Chodiev, wel naar de totstandkoming van de wet. Het is evident dat zijn naam regelmatig valt in de onderzoekscommissie; de miljardair was een van de eersten die gebruikte maakte van de afkoopwet in ruil voor een blanco strafblad”, zegt Van der Maelen.

“Ik wil met deze onderzoekscommissie tot op het bot gaan. Het is van wezenlijk belang voor een parlementaire democratie om weten hoe deze afkoopwet tot stand is gekomen en of er op bestelling van een sector of een persoon een wet is doorgeduwd in het parlement”, zegt Van der Maelen.  “Het is onze job als volksvertegenwoordiger  om het algemeen belang te dienen, niet het belang van één miljardair of van één sector.”