“Descheemaecker moet uitleg komen geven over De Lijn in het parlement”

Vlamingen staan elke dag uren in de file, de lucht die onze kinderen inademen is vuiler dan ooit, maar deze Vlaamse regering zet gewoon het beleid van de vorige voort: besparen bij De Lijn. “In deze tijden, waarin een sterk, betrouwbaar en stipt openbaar vervoer cruciaal is, is dat gewoon waanzin”, zeggen sp.a’ers Conner Rousseau en Els Robeyns. “Die jarenlange besparingen kunnen niet anders dan leiden naar die staking van chauffeurs van De Lijn. Het is tijd dat Roger Kesteloot en Marc Descheemaecker daar uitleg over geven in het parlement, want deze regering schuift elke verantwoordelijkheid op hen af.”

Al drie dagen op een rij staken chauffeurs van De Lijn. Wat begon in de rand rond Brussel, heeft zich nu uitgebreid naar de hele provincie Vlaams-Brabant. Els Robeyns, Vlaams parlementslid voor sp.a: “Hoe zou je zelf zijn, als je geplande en verdiende vakantiedagen last-minute geschrapt ziet worden, of rustdagen niet kunt opnemen en om de haverklap moet inspringen voor een zieke collega? Op den duur loopt die emmer over en kun je niet meer.”

“Dit is het logische gevolg van jaren wanbeleid en besparingen bij De Lijn: een record aantal afgeschafte ritten en historisch lage stiptheid van bussen en trams.  Wie vandaag de bus neemt, kan er gewoon niet meer op vertrouwen of die komt en wanneer. De klantentevredenheid was ook nooit lager.”

Conner Rousseau, fractieleider voor sp.a in het Vlaams parlement: “Deze regering zet de besparings-logica

bij het openbaar vervoer gewoon voort en zet de deur zelfs open voor privatisering. Dat zal tot nog minder ritten leiden én nog duurdere tickets. Maar voor de gevolgen van dat beleid weigert ze verantwoordelijkheid te nemen. Het debat in het parlement heeft dat pijnlijk aangetoond.”

“Daarom willen wij nu dat de directeur-generaal, Roger Kesteloot, en de voorzitter van de raad van bestuur, Marc Descheemaecker, naar het parlement komen. Hun bedrijf staat al maanden in een slecht daglicht. Wel, als de Vlaamse regering haar verantwoordelijkheid niet neemt, moeten zij nu zelf maar eens uitleggen hoe dat komt”, zegt Rousseau, “zodat we écht naar oplossingen kunnen zoeken en dringende pijnpunten aanpakken. Vandaag worden reizigers bedrogen en chauffeurs uitgeperst.”

Robeyns: “De Lijn is niet langer een bedrijf waar chauffeurs met trots werken. Heel veel werknemers zijn intussen opgestapt. Dat komt van ergens, hé. Een betrouwbare De Lijn is nu meer dan ooit nodig. Investeren in nieuwe bussen en trams is één zaak, maar voldoende werkingsmiddelen en personeel om die bussen en trams ook te laten rijden zijn minstens even belangrijk.”

Over sp.a

sp.a