“Digitaal toekomstplan Proximus is plat besparingsplan”

1.900 jobs bij Proximus staan op de tocht. Morgen vinden er hoorzittingen plaats in de Kamer over het banenverlies bij Proximus.  Proximus liet geen kans liggen om toe te voegen dat  er ook 1.250 nieuwe jobs komen voor mensen ‘die mee zijn met de nieuwe digitale transformatie’.  "Maar of deze nieuwe jobs in België worden gecreeërd, is nog maar de vraag", zegt Kamerlid David Geerts.  "Nu blijken er ook nog eens 1500 jobs bedreigd in de externe callcenters die voor Proximus werken. Zij worden aangespoord kostenefficiënt te werken en hun activiteiten te verplaatsen naar het buitenland, waarbij Marokko meermaals wordt genoemd. Het is ongehoord dat een overheidsbedrijf zijn eigen sociale dumping organiseert”, zegt David Geerts.

Volgens kamerlid David Geerts maakt Proximus handig gebruik van de losse flodder van voormalig minister Alexander De Croo, die tijdens het zomerakkoord de toelating gaf voor de komst van een vierde telecomspeler. Vanuit verschillende hoeken werd gewaarschuwd voor een impact op de tewerkstelling. Agoria sprak van een verlies van 6.000 jobs.  Proximus zag hier zijn kans om onder de motto van een ‘shift to digital’ een besparingsplan door te voeren dat het bedrijf moet klaarmaken voor de toekomst. CEO van Proximus Dominique Leroy gaf toe dat ze op zoek is naar 240 miljoen euro. Het personeel betaalt dus vandaag het gelag terwijl de meerderheidsaandeelhouder jaarlijks 260 miljoen euro aan dividend opstrijkt.

Naast de 1900 afvloeiingen, zijn er volgens de vakbonden ook 1500 jobs bedreigd bij de externe callcenters Mifratel, Ikanbi en IPG. Deze mensen werken onder meer voor Proximus, maar zien hun baan geoutsourced naar lageloonlanden. Marokko wordt meermaals genoemd omdat de callcenters er een vestiging hebben. Daarnaast worden ook nog eens de 900 mensen die met pensioen gaan, niet vervangen.

« Als je dit allemaal optelt, heeft dit meer weg van een platte besparing dan van een digitale transformatie. De banen die verdwijnen, gaan naar het buitenland of worden niet meer ingevuld. Een regering die als credo JOBS, JOBS, JOBS heeft, is verantwoordelijk voor 4500 verloren jobs”, zegt David Geerts.

Over sp.a

sp.a