“Gemiste kans om treinreiziger centraal te plaatsen”

Woensdag 7 februari 2018 —  

De prijzen van treintickets en abonnementen zijn vandaag gekoppeld aan de dienstverlening van de NMBS. Die koppeling wil de regering nu loslaten. “Goed dat er eindelijk schot in de zaak komt over het beheerscontract met de NMBS”, zegt Kamerlid voor sp.a David Geerts. “Maar de ticketprijzen laten stijgen, zonder garanties voor de reiziger op het vlak van stiptheid en dienstverlening is een brug te ver.”

 

In een ontwerp van een nieuwe beheersovereenkomst voor de NMBS is volgens de krant De Standaard niets terug te vinden over een koppeling van ambitieuze kwaliteitscriteria aan prijsstijgingen van de treintickets. “Dat impliceert dat de prijs van de tickets mag worden opgetrokken, ongeacht het feit of de treinen stipt rijden en de dienstverlening in orde is. Dat krijg je toch niet uitgelegd aan de reiziger die vandaag al geconfronteerd wordt met treinen die minder stipt rijden dan tien jaar geleden?”

 

Kamerlid David Geerts kan zich evenmin akkoord verklaren met een algemene prijsstijging van 2% boven index en van 1% voor schoolabonnementen en duurdere treintickets voor pendelaars in de spits. “We moeten ons de vraag stellen hoe we het spoor aantrekkelijker kunnen maken en op die manier meer mensen op de trein krijgen en uit de wagen. Niet andersom. In het nieuwe voorstel staat niet de reiziger en de dienstverlening centraal, wel het kostenplaatje.”

 

Geerts is daarentegen wel te spreken over het voorstel van de NMBS om inspanningen te leveren om één ticket uit te werken voor trein, tram en bus. “Ook in ons sp.a-spoorplan hebben we een voorstel uitgewerkt om te evolueren naar één duidelijk tarief en een dienstregeling voor het volledige openbaar vervoer (trein, bus, tram, metro en fiets).

 

Een ander voorstel uit het spoorplan van sp.a is de spoorspaarkaart, naar analogie met het systeem van airmiles in de luchtvaart: wie vaker de trein neemt, zal van meer voordelen kunnen genieten. We willen de reizigers die vaak de trein nemen belonen in plaats van te straffen.”

 

David Geerts vraagt een snelle bespreking van het ontwerp van beheersovereenkomst voor de NMBS in het parlement.