“Kanker mag niet arm maken”

Op Wereld Kankerdag trekt sp.a de kaart van betaalbare zorg, voor iedereen. De partij pleit voor een lager plafond van 250 euro op de maximumfactuur. “Het laatste waar iemand met kanker zich zorgen over zou mogen maken is geld”, zegt Kamerlid Karin Jiroflée. De partij wil het remgeld voor de laagste inkomens verlagen om hen meer financiële zekerheid te bieden tijdens een kankerbehandeling. Op termijn wil de partij ook een lager plafond voor meer patiënten bekijken.

sp.a wil een opnieuw zekerheid bieden op betaalbare zorg. Momenteel ligt het laagste remgeldplafond op 450 euro, maar dat wil de partij verlagen tot 250 euro. Dit zorgt er voor dat patiënten per factuur maximaal 250 euro remgeld betalen, en niet langer 450 euro. De partij steunt hiermee het voorstel van de Vlaamse liga tegen kanker. “We verlagen de maximumfactuur tot 250 euro voor personen met een netto jaarinkomen onder de 12.300 euro. Zo geven we een kwetsbare groep meer bescherming en zekerheid tijdens hun behandeling.” De maatregel zou zo’n 15 miljoen euro kosten. “Dat is peanuts voor de staat, maar levensbelangrijk voor de patiënt.”

sp.a wil maar liefst 1 miljard euro investeren in de gezondheidszorg, om opnieuw zekerheid te bieden op betaalbare, kwaliteitsvolle zorg voor de patiënt. Daarnaast wil de partij ook investeren in extra verpleegkundigen om het werk voor zorgkundigen werkbaar te houden.

Over sp.a

sp.a