Minder koopkracht ondanks alle beloftes van regering Michel

Maandag 13 maart 2017 —

Ons land is het enige land in Europa waar werknemers het voorbije jaar minder konden kopen met hun loon. De lonen gingen in België onvoldoende omhoog om het verlies aan koopkracht te kunnen compenseren.  Dit alles blijkt uit een studie van het Europees Vakbondsinstituut (ETUI).  “Met hetzelfde inkomen was je winkelkar minder gevuld dan het jaar daarvoor”, zegt Meryame Kitir, fractieleider voor sp.a.

Uit die studie blijkt dat ons land de laatste van de klas is als het op koopkracht aankomt. Alle overige landen in de Europese Unie doen beter.  België kende een daling van de koopkracht van het loon met 0,94 procent.  “Ondanks alle beloftes die de regering de mensen nu al een halve legislatuur wil doen geloven, houden we minder over.  De beperkte loonsverhoging, bleek onvoldoende om de vele factuurstijgingen zoals water, elektriciteit en medicatie mee te kunnen betalen. Dat zijn de feiten.”

De studie van ETUI toont de evolutie van de koopkracht. Daarbij wordt de loonsevolutie vergeleken met de inflatie en wat blijkt? Die inflatie is in België in het bijzonder vanaf 2016 zeer hoog. “De regeringsmaatregelen die de prijzen van verschillende producten de hoogte injoegen, hebben de koopkracht van de mensen aanzienlijk doen afnemen. Als we de vergelijking met de vorige legislatuur maken, komen we tot de vaststelling dat onder de vorige regering de koopkracht steeg met 3%. En onder de huidige regering de koopkracht zakt met 1,6%.

“Deze regering ging het anders doen. Maar wat zien we? De economie stokt en de mensen houden aan het einde van de maand minder over. Deze meerderheid keurde vorige week nog een verstrenging van de loonwet goed in het parlement waardoor deze trend de komende jaren nog dreigt aan te houden", besluit Kitir.  Ze roept de regering op alvast de BTW op elektriciteit weer te verlagen naar 6 procent en een eerlijke bijdragen te vragen aan de grote vermogens.

De evolutie van het loon per werknemer vergeleken bij de inflatie (consumptieprijzen), kende volgende evolutie :

Meryame Kitir

Fractieleider Kamer