"Minister Bellot gaat met de NMBS om als een slechte voetbaltrainer"

 

De tevredenheidsenquête die de NMBS bij 4.400 reizigers heeft afgenomen, geeft een historisch lage tevredenheid over de dienstverlening weer. Reizigers buizen de NMBS in het bijzonder voor de slechte stiptheid van de treinen en de dure ticketprijzen. Minister van Mobiliteit Bellot roept vandaag de spoorbazen op het matje. “Dit is de omgekeerde wereld”, reageert David Geerts, spoorspecialist van sp.a. “De regering moet het kader scheppen waarbinnen de NMBS kan werken. Daar wachten we nu al vier jaar op.”

 

In een normale wereld gaat de regering een beheersovereenkomst aan met de NMBS. Dat is een contract waarbij afspraken gemaakt worden tussen beide partners. De beheersovereenkomst schetst het kader waarbinnen NMBS en Infrabel moeten werken: Welke stiptheid moet de NMBS garanderen? Hoeveel treinen moeten er rijden? Wat mag een ticket kosten? “Minister Bellot zou beter in eigen boezem kijken, in plaats van de bal in het kamp van de spoorbazen te leggen”, zegt  David Geerts. “De meerderheidspartijen hebben geen enkele visie op het spoor en op onze toekomstige mobiliteit, laat staan dat ze weten hoeveel budget een goede dienstverlening nodig heeft.” Ook het VBO roept vandaag op om snel werk te maken van het mobiliteitsbudget. Het hele land staat stil. .

 

“De regering Michel die NMBS opzadelt met forse besparingen en zonder beheerscontract, maar hen dan op het matje roept bij een slecht resultaat is als een voetbaltrainer die zijn ploeg op het veld stuurt met slechts 10 spelers en zonder tactisch plan, maar nadien wel een donderpreek geeft in de kleedkamer.”

 

 

Contacteer ons