Nieuw beheerscontract laat reiziger meer betalen voor minder dienstverlening

Donderdag 18 februari 2016 — Ook al is het plan nog niet definitief: De contouren van het nieuwe beheerscontract voor de NMBS  werden vandaag al bekendgemaakt in een aantal kranten. Stijgende ticketprijzen, minder treinaanbod en het sluiten van loketten en stations op tal van plaatsen zijn maar enkele elementen. sp.a Kamerlid David Geerts vindt dit getuigen van een absurde visie op mobiliteit: “Hoe kan je mensen nu meer laten betalen voor minder aanbod?”

“De ticketprijzen van losse tickets, werk- en schoolabonnementen gaan omhoog. De dienstverlening gaat er op achteruit door het sluiten van lijnen, loketten, stations en het inperken van treinbegeleiders op de trein. Deze regering kiest er duidelijk voor de factuur nogmaals door te schuiven naar de mensen: pendelaars, scholieren, studenten, mensen die bewust de trein nemen of mensen zonder ander alternatief.  Deze regering is elke voeling met de realiteit kwijt.  Ik vraag me af of minister Galant zelf al eens de trein heeft genomen."

Terwijl elke dag wordt aangetoond dat er moet geïnvesteerd worden in ons openbaar vervoer: Nergens ter wereld sta je immers langer in de file dan in België. "Nog nooit was de oproep naar een modal shift zo groot: een verschuiving van autogebruik naar meer duurzaam openbaar vervoer. Nog nooit bespaarde een regering zoveel op datzelfde openbaar vervoer. Dat men 2,1 miljard bespaart in tijden van file- en klimaatleed is dan ook onbegrijpelijk. De regering maakt de verkeerde keuzes. Het zou veel beter zijn om de pendelaars te belonen door snellere, frequentere toegankelijke verbindingen en veilige goede infrastructuur. Eerder lanceerde ik bijvoorbeeld een voorstel om trainmiles in te voeren: beloon trouwe reizigers van openbaar vervoer met korting", besluit David Geerts

 

Published with Prezly