Onderwijshervorming : de werf wordt gesaboteerd en ligt stil.

Maandag 9 januari 2017 —

“Alles bij het oude laten is geen optie”, zo reageert Vlaams fractieleider Joris Vandenbroucke (sp.a) op het uitblijven van een akkoord omtrent de hervorming van het secundair onderwijs. “In een regio waar het talent van onze jongeren onze enige echte grondstof is, moeten we kunnen verzekeren dat die talenten alle kansen krijgen. Daarvoor is die onderwijshervorming broodnodig.” sp.a vraagt aan de minister-president om zijn verantwoordelijkheid te nemen en eindelijk knopen door te hakken.

De problemen waarmee ons onderwijs kampt zijn ondertussen bekend. Uit de PISA-resultaten die recent bekend werden, blijkt dat er steeds minder sterk scorende leerlingen zijn in Vlaanderen.  Bovendien bepaalt nog steeds iemands afkomst in belangrijke mate diens schoolcarrière. Deze ongelijkheid ondergraaft de kansen van jongeren op een betere toekomst.

De vorige Vlaamse regering had met het masterplan Secundair Onderwijs een duidelijk stappenplan op tafel gelegd om ons onderwijs te hervormen. Deze Vlaamse regering heeft van bij de start de hervorming van het secundair onderwijs als één van de grote werven voor deze legislatuur naar voor geschoven. “En met recht en rede”, aldus Vandenbroucke. “Ik krijg echter stilaan de indruk dat deze grote werf niet alleen met grote vertragingen kampt, maar regelrecht gesaboteerd wordt door de partij van de minister-president. De werf ligt nu stil. Als de hervorming niet kan ingaan op 1 januari 2018, dan zal er geen hervorming meer komen in deze regeerperiode. Zoveel is duidelijk. Stuurt de N-VA hierop aan?”

“Het valt op dat de meerderderheidspartijen N-VA, CD&V en Open VLD elkaar wel snel vinden als er bespaard moet worden in het onderwijs. Met één pennentrek werd bij de opmaak van de begroting van 2017 beslist om de werkingsmiddelen van de secundaire scholen voor drie jaar te bevriezen. Het zegt iets over de prioriteiten van deze regering als het op onderwijs aankomt. Die liggen duidelijk niet bij het verzekeren van een goede toekomst van onze jongeren.”