Kitir: "Verhoog toegang tot ouderschapsverlof"

Woensdag 4 juli 2018 —

“Goed dat de meerderheidspartijen vandaag een akkoord bereikt hebben om meer flexibiliteit te creëren in het systeem van ouderschapsverlof”, zegt fractieleider voor sp.a Meryame Kitir. “Onze samenleving verandert. Ook de gezinssamenstelling verandert. We moeten het systeem voor het opnemen ouderschapsverlof aan deze nieuwe tijden aanpassen.  Ik ben tevreden dat de meerderheid vandaag een eerste stap zet zodat ouderschapsverlof ook in halve dagen opgenomen kan worden. Maar ze hadden een opportuniteit en hebben de kans laten liggen om nog een aantal pertinente zaken in het kader van een hedendaags ouderschapsverlof uit te werken.”

Meer en meer koppels zijn allebei aan het werk. Maar ook meer en meer ouders voeden vandaag hun kinderen alleen op. En ook adoptieouders hebben recht op ouderschapsverlof. “Een goede zaak dat de meerderheid wat meer flexibiliteit voorziet in de opname van het ouderschapsverlof”, zegt fractieleider voor sp.a Meryame Kitir. Maar ze wijst tegelijk ook op een aantal gemiste kansen.

Zo  pleit Kitir ervoor om ook ouders die nog maar enkele maanden aan de slag zijn in een nieuwe job het recht op ouderschapsverlof te geven. “Vandaag kan je maar ouderschapsverlof opnemen als je een volledig jaar - dus 12 maanden - onafgebroken aan het werk bent bij dezelfde werkgever. Daarnaast is Kitir ook van mening dat tijdens schoolvakanties niet langer per maand voltijds ouderschapsverlof moet worden aangevraagd. Maar dat je perfect je voltijds ouderschapsverlof in stukken van een week of enkele weken moet kunnen opnemen.

“En we mogen gerust nog wat ambitieuzer zijn”, gaat Kitir verder. “Voor ons is het - om de opname mogelijkheid te democratiseren en meer genderneutraal te maken - belangrijk dat ook de uitkeringen verhoogd worden. Wij pleiten voor loonbehoud tijdens de eerste twee maanden en tot aan de armoedegrens na de eerste twee maanden.” Dat laatste stemde sp.a vorig jaar ook tijdens haar congres ‘Tijd voor tijd.’