Premier moet Tobintaks uit handen nemen van minister van Financiën

Dinsdag 29 november 2016 — “N-VA wil de Tobintaks begraven. Om de grootbanken en de vrienden van Febelfin te plezieren saboteert de partij een internationaal project voor meer fiscale rechtvaardigheid”, zegt  Dirk Van der Maelen. “Met haar demarche legt N-VA ook het regeerakkoord naast zich neer. Daarin staat dat ons land constructief zal meewerken aan de financiële transactietaks.  Twee maanden geleden noemde de premier in zijn speech voor de Verenigde Naties de Tobintaks nog ‘een kwestie van elementaire rechtvaardigheid’.”

“We roepen de premier op dit dossier naar zich toe te trekken en zelf naar de volgende Ecofin-vergadering te gaan in plaats van zijn minister van Financiën. Premier Michel moet de Tobintaks zelf realiseren. De premier kan zo in de voetsporen van Paul Magnette treden door in een internationaal dossier voor een doorbraak te zorgen én tegelijk de belangen van velen te verdedigen in plaats van de belangen van de multinationals”, vervolgt Van der Maelen.

“De Tobintaks is erop gericht de grootbanken en speculanten mee te laten betalen voor de door de bankencrisis aangerichte maatschappelijke schade. N-VA neemt de argumentatiefiche van Febelfin klakkeloos over terwijl die vol halve onwaarheden en hele leugens staat”, besluit Van der Maelen.