"Proximus organiseert eigen sociale dumping"

1.900 jobs bij Proximus staan op de tocht. “Tel daarbij de jobs die ook bij de externe Belgische callcenters bedreigd zijn, en we spreken al snel over 4500 en meer mensen die hun job gaan verliezen”, zegt Kamerlid voor sp.a David Geerts.  “Dat is de helft van Ford Genk.”

Vandaag vinden hoorzittingen plaats in de Kamer over het banenverlies bij Proximus met de vakbonden en de ceo van Proximus.  “Leroy spreekt vanmiddag voor het eerst over eventuele naakte ontslagen en bovendien zullen de nieuwe jobs die ze aankondigt, wellicht naar werknemers in buitenlandse callcenters gaat. Het is niet te vatten dat een overheidsbedrijf zijn eigen sociale dumping organiseert”, zegt Kamerlid David Geerts.

Mensen die in externe callcenters werken onder meer voor Proximus, zien hun job vandaag meer en meer geoutsourced naar lagere loonlanden als Bulgarije en Marokko. “En blijkbaar wil Proximus dat er in de toekomst nog meer met buitenlandse callcenters gewerkt wordt. “Het is een schande dat een overheidsbedrijf aan de onderaannemers zegt: ‘ga maar goedkope werkkrachten zoeken in het buitenland’. Zo kan een overheidsbedrijf niet met haar Belgische werknemers omgaan.”

Over sp.a

sp.a