Regering gebuisd op hoofdvak

Begrotingsevenwicht wordt uitgesteld naar 2019

Woensdag 19 april 2017 —

De regering besliste vanmiddag de begrotingslat een pak lager te leggen en het begrotingsevenwicht uit te stellen tot in 2019.

De belangrijkste verkiezingsbelofte van de partijen in deze regering was om de begroting op orde te brengen. Vandaag kunnen we alleen maar vaststellen dat ze die belofte laten varen en dat deze regering dat bovendien voornamelijk aan zichzelf te danken heeft”, zegt Meryame Kitir, fractieleider voor sp.a.  “De regering creëerde met de onderfinanciering van de taks shift een put, die ze niet meer gedicht krijgt.”

“Deze regering is gebuisd op hun zelfgekozen hoofdvak. Van een begrotingssanering is hoegenaamd niets in huis gekomen. Dat wisten we met z’n allen al. Vandaag durft de regering dat zelf toe te geven”, zegt Kitir. “Maar waar zijn de mensen hun centen naartoe? De regering vraagt al twee jaar inspanningen van de gezinnen, en ondertussen blijven de verhoogde facturen van water en elektriciteit wel in de brievenbussen toekomen. Het is niet omdat de regering de datum opschuift dat de miljarden die ze tekort hebben ook zullen verdwijnen. Iemand moet de rekening op een dag betalen", besluit Kitir.

Meryame Kitir

Fractieleider Kamer