"Sophie Dutordoir moet haar voet tussen de deur zetten bij de premier"

Woensdag 18 oktober 2017 —

Drie jaar geleden kondigde de regering een besparing van drie miljard euro aan voor de NMBS. Die beslissing was erg snel genomen.  Intussen is het wel al die tijd wachten op een plan voor de toekomst van de NMBS. Kamerlid David Geerts vraagt CEO Sophie Dutordoir om haar voet tussen de deur te zetten en het investeringsbudget van premier Michel aan te spreken om het spoor uit het slop te halen. “Behalve de aangekondigde besparing onderneemt deze regering hoegenaamd niets. Terwijl we met z’n allen ‘s ochtends op een overvol perron of in de file staan te wachten. Dat kan zo niet langer.”

Vanmiddag vindt er in commissie Infrastructuur een hoorzitting plaats met Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS. Bedoeling was aanvankelijk om hier het nieuwe beheerscontract voor de toekomst van het spoor voor te stellen, maar dat is niet gelukt. Aan het begin van deze legislatuur besliste de regering in een vingerknip om 3 miljard euro te besparen op het spoor maar zonder de reizigers en het NMBS-personeel enig perspectief te bieden. David Geerts is benieuwd naar de voorstellen en visie van Sophie Dutoirdoir. “Zullen treintickets duurder worden? Gaan in de toekomst nog meer verbindingen verdwijnen en loketten sluiten? Ik hoop dat de nieuwe CEO vandaag een stevig statement maakt aan deze regering dat het zo niet langer kan.”

Sinds enkele maanden maken verschillende reizigersorganisaties een stiptheidsbarometer. Daaruit kan je opmaken dat de stiptheid van onze treinen elke maand daalt.  En dat de oorzaken van vertraging bij de spoorbedrijven zelf liggen gaande van storingen aan de seinen, overwegen en wissels tot defect treinmaterieel.  “De noden zijn hoog. De tijd is op. We staan met z’n allen stil. Het spoor is momenteel een onvoldoende alternatief om het fileleed op te vangen.  Ik hoop dat Sophie Dutordoir haar voet tussen de deur zet en premier Michel en een deel uit zijn investeringsbudget aanspreekt. Mijn steun krijgt ze daarvoor in ieder geval”, zegt Geerts.

Ruim een jaar geleden kwam David Geerts zelf met een plan op de proppen om van het spoor een modern, duurzaam en efficiënt overheidsbedrijf te maken.  “Ik kan alleen maar vaststellen dat deze regering de kracht van de stilstand verkiest. Er zijn zoveel goede en innovatieve ideeën, de nood is zo hoog en toch beweegt de regering hoegenaamd niet.”