sp.a eist blokkering prijsstijgingen: “stop absurd hoge elektriciteitsfactuur”

Door een aanpassing van het sociaal tarief zal de elektriciteitsfactuur voor gezinnen die krap bij kas zitten stijgen met 22%. “Onaanvaardbaar”, zegt sp.a-voorzitter John Crombez: “1 op 5 gezinnen is onzeker over het einde van de maand. Eerst gaf de regering 1 miljard euro cadeau aan Electrabel, nu wordt de factuur voor de meest kwetsbaren opgetrokken met 22%. Dat is onrechtvaardig en asociaal”. sp.a dringt aan op een blokkering van het mechanisme dat het sociaal tarief duurder maakt. De partij gaat resoluut voor betaalbare facturen.

De partij vindt het niet kunnen dat de regering aan de ene kant Electrabel een cadeau geeft van 1 miljard euro, en aan de andere kant de energieprijzen en het sociaal tarief voor mensen duurder maakt. Het sociaal tarief voor elektriciteit wordt bepaald door een mechanisme dat afhankelijk is van de marktprijzen. Omdat die marktprijzen in België fors stijgen, stijgt het sociaal tarief mee. “De regering is niet verplicht dat sociaal tarief te doen stijgen”, gaat Crombez verder. “Ze kan het mechanisme blokkeren en zo de absurde prijsstijging van 22% vermijden.”

sp.a pleit al langer voor lagere facturen. Elektriciteit is een basisproduct, daarom blijft de partij strijden voor een btw-verlaging naar 6%. Zo daalt niet alleen het sociaal tarief, maar dalen de energiefacturen voor alle gezinnen en bedrijven. “Wanneer steeds meer mensen onzeker zijn over het einde van de maand is het tijd om gezinnen en alleenstaanden opnieuw zekerheid te bieden op een betaalbare energiefactuur”, besluit Crombez.

Over sp.a

sp.a