Herinnering persuitnodiging sp.a congres - 12 december

Vrijdag 4 december 2015 — In september gaven John Crombez en Stephanie Van Houtven het startschot van 'Jij maakt Morgen’, anders aan politiek doen: open en participatief, van onderuit en in groep.

Onze parlementsleden en mandatarissen zagen de voorbije maanden - tijdens 43 avonden - in Vlaanderen en Brussel meer dan 700 mensen. Leden en niet-leden, experts en geïnteresseerden; allemaal mensen die hun zorgen of ervaringen rond concrete thema’s zoals jeugdzorg, mobiliteit en fiscaliteit met ons wilden delen. Het woord was aan hen, wij lieten ons inspireren.

Op ons congres 'Jij maakt Morgen’ stellen we het resultaat van de rondes jongerenwelzijn en fiscaliteit voor aan onze leden. Voor het eerst een echt discussiecongres waar de leden in de plenaire zitting amendementen kunnen indienen en zo de resoluties en voorstellen ter plaatse - per stemming - kunnen aanpassen.

Dit is niet het eindpunt, integendeel, dit is pas het begin. We geven onder andere in de werkgroepen ‘Meer greep krijgen op ons tijdsgebruik’ en ‘Participatie in onze democratie vergroten’ de aftrap van een aantal nieuwe thema’s waar we de volgende maanden de boer mee opgaan. Zo komt Ilse de Vooght van vrouwenorganisatie Femma het debat voeden met hun ideeën rond de 30-uren week. Sven Augusteyns, woordvoerder van Ringland komt mee spreken over hoe we onze democratie kunnen verrijken en versterken.

Ons congres gaat door op op zaterdag 12 december in de Vooruit in Gent.

Het programma:

9u - 10u            Onthaal met koffie in het café

10u - 10u30      Inleidend spreker Jonathan Holslag

10u40 - 12u30  Workshops

1. Participatie in onze democratie vergroten

2. Meer greep krijgen op ons tijdsgebruik

3. Vluchtelingencrisis: en nu?

4. Een nieuw links verhaal in Europa

5. Actualiteit: de-radicalisering en terreur

12u30 - 13u30    Broodjeslunch

13u30 - 14u45    Plenair: Jong zijn. Zonder zorgen