sp.a roept op om de échte gaten in de kaaimantaks te dichten

Zaterdag 27 mei 2017 —

In ons land zijn er tienduizenden of zelfs honderdduizenden feitelijke verenigingen actief: sportclubs, kookclubs, toneelverenigingen, noem maar op. Feitelijke verenigingen zijn fiscaal transparant én de leden van een feitelijke vereniging kunnen geen geld uit de feitelijke vereniging halen - zelfs geen euro. “Een feitelijke vereniging is dan ook zinloos als constructie voor belastingontwijking”, zegt Kamerlid Peter Vanvelthoven.  “Je zal er geen belastingontwijking vinden, en al zeker geen constructies met belastingparadijzen. Wat Open-VLD’er Van Biesen voorstelt, is een nutteloze maatregel.”

“Open-VLD stelt die maatregel voor alleen om eens uit te kunnen halen naar de vakbonden. Deze uitbreiding van de kaaimantaks zal immers nul euro opleveren”, zegt Vanvelthoven. “Het is een zinloze maatregel. Het is onwaarschijnlijk cynisch dat net Open-VLD hiermee komt aanzetten, terwijl zij het dichten van de échte achterpoortjes in de kaaimantaks tegenhouden - waar de Fernand Hutsen van deze wereld gretig gebruik van maken.”

Al meer dan een jaar klaagt sp.a die achterpoortjes in de kaaimantaks aan. Achterpoortjes op maat van de grootste en oudste vermogens. Zo vallen zogenaamde dubbelstructuren niet onder de kaaimantaks en blijken ook uitkeringen van trusts onbelast. Om beide ‘loopholes’ te dichten heeft sp.a wetsvoorstellen ingediend. “Als het Open-VLD menens is met de kaaimantaks en met eerlijke fiscaliteit dan stemt ze best onze voorstellen mee. In het andere geval is het triest te zien dat een partij als Open-VLD zich ook leent om inhoudsloze argumenten te gebruiken om delen van deze samenleving in een slecht daglicht te stellen en te destabiliseren”, besluit Vanvelthoven.