Sterke lobbymachine wil afkoopwet in stand houden

“Tijd om paal en perk te stellen aan deze vorm van klassenjustitie”

Vrijdag 16 juni 2017 —

De afkoopwet heeft in een periode van vijf jaar 464 miljoen euro opgebracht, dat schrijft de krant De Tijd. “Dat klopt hoegenaamd niet”, zegt sp.a-parlementslid Dirk Van der Maelen. De voorzitter van de onderzoekscommissie Minnelijke Schikking spreekt over de invloed van een lobbymachine die de afkoopwet in stand wil houden.

“De lofzang van de lobbyisten op de minnelijke schikking is verwerpelijk. Ze proberen de afkoopwet te redden, maar baseren zich daarbij op foutieve cijfers die ze lustig verspreiden. Ik merk dat N-VA vlot meegaat in dergelijke onbetrouwbare berichtgeving. In realiteit bedragen de boetes die de fraudeurs hebben betaald 500, maar 100 miljoen euro. Op vijf jaar tijd. De rest zijn ontdoken belastingen, die ze gewoon teruggeven aan de fiscus. Ze stellen de minnelijke schikking nu voor als een straf die veel geld oplevert, maar niets is minder waar.”

“De minnelijke schikking is geen straf, maar wel het afkopen van een straf door geld op tafel te leggen. En het levert helemaal niet op wat sommige lobbyisten vandaag beweren.” Van der Maelen verwijst naar de zaak Société Générale. In die zaak werd jaren voor de wet op de minnelijke schikking bestond al 30 miljoen euro aan de fiscus betaald. Ook die rekenen de lobbyisten mee, terwijl de uiteindelijk boete 2.750 euro betrof.  Is dat een straf? De man die de schikking afsloot, ex-fiscaal substituut Christiaan Nys, verwoordde het als volgt in de commissie: "De gevangenis dient voor andere mensen dan fraudeurs want hun misdrijf is op het geld gericht."

Dirk Van der Maelen vindt het ongehoord dat de meerderheidspartijen zonder enige kritische reflectie meegaan in die redenering en de minnelijke schikking blijven promoten. “De echte vraag die we ons moeten stellen is toch hoeveel jaar gevangenisstraf rijke fraudeurs de voorbije jaren al afgekocht hebben, en of we als samenleving die vorm van klassenjustitie aanvaarden voor een prijsje van 20 miljoen euro per jaar?”