Steun aan veroordeelde tienerpooiers is schandalig

De sociale media worden overspoeld door afkeurende en boze reacties op het lied ‘amigo’ van rapper Soufiane Eddyani.  “Terecht”, zegt sp.a voorzitter John Crombez.  “Het is schandalig dat rappers met veel jonge fans gruwelijke misdaden als tienerprostitutie verheerlijken en goedpraten.”  Crombez grijpt deze trieste aanleiding aan om eindelijk een grondig debat te voeren om tienerpooiers beter te straffen en slachtoffers beter te verzorgen en beschermen.

In het lied Amigo pleit Eddyani zijn collega-rapper Moreno vrij en betuigt hij hem zijn steun.  Moreno werd reeds veroordeeld wegens aanzetten tot tienerprositutie. Voor Crombez - die zelf vertrouwenspersoon is van enkele tienermeisjes - is de bescherming van deze kwetsbare kinderen een absolute prioriteit. “De problematiek rond tienerpooiers en hun slachtoffer is zodanig ernstig dat we dit niet kunnen tolereren. Sp.a wil opnieuw de zekerheid dat tienerpooiers berecht en bestraft worden.” Alsook wil de partij dat er zorgzekerheid komt voor de slachtoffers: multidisciplinaire teams, weg van de pijnlijke omgeving van het slachtoffer, moeten slachtoffers verzorgen en beschermen.

John Crombez haalde al enkele slachtoffers weg bij de pooiers en trad al meermaals op als vertrouwenspersoon van slachtoffers van tienerprostitutie. Hij zal de rapper uitnodigen om met een aantal slachtoffers te gaan praten en hun verhaal te horen. “Zo kan de rapper hopelijk beter inschatten welk leed hij hier verheerlijkt.”

Over sp.a

sp.a