Veranderingen bij bpost: 'Consument mag hier niet de dupe van worden'

Bpost werkt aan een nieuw distributiemodel en overweegt de post met gewone postzegel nog maar twee keer per week aan huis te bezorgen. Het overheidsbedrijf test deze zomer een aantal scenario’s uit.  Kersvers Kamerlid Melissa Depraetere hoopt dat de consument niet de dupe wordt van dit nieuwe model.

“Het is evident dat bpost als overheidsbedrijf niet stil kan staan en mee moet evolueren met wensen van de consument. Er worden vandaag nu eenmaal minder brieven verstuurd en de pakjesverdeling boomt enorm”, zegt Kamerlid Melissa Depraetere. “Dus heeft bpost er alle belang bij om te evolueren naar een pakjesbedrijf dat zich focust op het bedelen van rondes met pakjes. Dat is beter voor onze portefeuille én voor het milieu. Vandaag wisselen verschillende bestelwagens van verschillende pakjesdiensten elkaar af in een en dezelfde straat, dat is toch niet efficiënt en verre van milieuvriendelijk."

Bpost is een sterke organisatie, en een van de belangrijkste werkgevers in ons land. “Laat bpost de pakjes centraliseren en de verschillende pakjes met één bestelwagen naar één straat brengen. Het zou ook helpen om de race to the bottom in de sector tegen te gaan. Koeriers en onderbetaalde werknemers werken steeds flexibeler en in slechte contracten voor online- en pakjesbedrijven. Aan het einde van de rit zal ook de consument daar slachtoffer van worden", zegt Depraetere.

"Ik roep bpost daarom op zich als overheidsbedrijf te focussen op een betere klantgerichtheid en niet zoals de voorbije legislatuur te redeneren in functie van winst."

Melissa Depraetere: 0474 65 11 49

Over sp.a