"Voorstellen Geens om mensen tegen gokindustrie te beschermen gaan niet ver genoeg"

Maandag 23 april 2018 — 188 000 inwoners van ons land staan op de zwarte lijst van de Kansspelcommissie. Dat wil zeggen dat hen de toegang tot een casino of gokkantoor ontzegd wordt en dat ze niet langer online kunnen gokken. Eén op zes heeft zichzelf op de zwarte lijst laten zetten.  Minister van Justitie Koen Geens kondigde vorig jaar een aantal maatregelen aan, maar die gaan voor Kamerlid Peter Vanvelthoven niet ver genoeg. sp.a wil een totaalverbod op online gokken en een verbod op reclame is een eerste noodzakelijke stap in die richting.

 

Eén van de sterkst groeiende economische sectoren in de Europese Unie is die van de online kansspelen. De Belgische online gokindustrie zag in enkele jaren tijd zijn omzet vervijfvoudigen. De ongeziene wildgroei van online spelen wordt grotendeels in de hand gewerkt door zeer aanwezige reclame en kent een aantal zorgwekkende gevolgen voor onze samenleving.  “De online gokindustrie boekt miljardenwinst en doet dat vaak op de kap van miserie. Schulden stapelen zich op en vanachter je pc of op je smartphone lijk je veilig. Je gokt nog eens en zet alles op alles om dan met nog grotere miserie te eindigen”, zegt Vanvelthoven.  

 

“Jonge mensen - vaak kinderen zelfs -  worden heel makkelijk en snel verleid tot een gok op het internet”, zegt Vanvelthoven. “Dat moet stoppen. sp.a wil daarom naar een totaal reclameverbod voor online gokspelen en legt deze week een wetsvoorstel in de Kamer neer.”

 

Onderzoek toont aan dat online gokken door de overload aan reclame genormaliseerd is en vanzelfsprekend is geworden, vooral bij jongeren. De roep voor een verbod op reclame voor online komt bovendien niet enkel uit wetenschappelijke hoek. Uit een studie in opdracht van Testaankoop en de Gezinsbond blijkt immers  dat de gokkers zelf voorstander zijn van het verbod op reclame voor online gokken. 60 % van de Belgen wil een verbod op reclame voor online gokken en 74 % is ervan overtuigd dat reclame mensen aanzet tot gokken.Vooral mensen die het financieel moeilijker hebben blijken het meest vatbaar voor gokreclame. Zo vindt 11% van de ondervraagde niet-gokkers dat ze het onder invloed van reclame in de toekomst toch wel eens willen proberen. Bij studenten loopt dat zelfs op tot 14,8%, bij 25-34-jarigen tot 17,3% en bij werkzoekenden tot 28,9%.